Eka oma peli - Pesukarhu 2D

 Kevään 2- ja 3D pelikehittämisen kurssin kurssitehtävänä oli kehittää oma peli ja mä päätin tehdä sen pelin 2D:nä. Koska se vaikutti helpommalta tavalta kehittää peli, varsinkin kun Unityn käyttäminen on ihan täysin uutta mulle ja varsinkin 3D:n osalta tuntui ettei mikään meinaa onnistua.

Ensin mietin pitkään mitä sitä rupeisi kehittämään, kunnes päähän tuli se, että olisi kiwa tehdä joku söpö pesukarhu peli. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi suunnilleen kaikki siihen tarvittavat; pesukarhu hahmo ja kerättävät asiat ja kenttien teossa käytin opettajan kurssilla jakamia palasia.

2D:lle olisi varmaan ollut vaikka ja kuinka mahdollisuuksia toteutukseen, mut itte tein "mariomaisen" sivuttain menevän pelin, jossa liikutaan vain joko eteen tai taakse.

Ja koska pelkkä eteenpäin kävely olisi käynyt tylsäksi (tai niin mä aattelin) niin lisäsin myös laatikoita joiden päälle pystyi hyppimään ja joissa oli kerättäviä, jotta peliin tulisi tekemistä ja enemmän sitä pelillisyyttä.

Ideana mulla oli, että se pesukarhu oli eksynyt laumastaan ja kenttiä edetessään se olisi askel askeleelta lähempänä sitä laumaansa ja lopulta loppu kentässä se päätyikin taas laumansa seuraan.

Matkan varrella pesukarhu keräilee kirsikoita ja timantteja, joiden lukumäärä tulee tekstinä näkyviin aina silloin kun niitä tulee lisää. Ja kahdessa kentässä sillä on vihollisina opossumi ja kotka.

Opossumi juoksee päälle ja osuessaan heittää takaisin edelliseen kenttään tai "taivaaseen", jonne laitoin pelaajalle näkymättömän triggerin, joka myös heittää takaisin edelliseen (ilman sitä pelaaja lentäisi ikuisesti ja peli ei tekisi mitään). 

Vastaavasti kotka taas lentää päälle ja myös osuessaan aiheuttaa heiton takaisin edelliseen kenttään, tässä tapauksessa mentäisiin takaisin opossumin luokse.

Molemmat viholliset käyttää omaa AI:ta, joka oli valmis paketti ja jonne vaan määritin missä kohtaa alkaa hyökkäys ja kuinka kovaa tullaan päin. Mä laitoin ns. "säännöksi" että heti kun vihollinen näkee pelaajan se hyökkää päin. Kulkemis nopeudeksi laitoin hiukkasen verran kovempaa kun mitä itse pelaaja menee.

Kehittämisen kannalta ennen mitään animaatioita tai vihollisia tein kaikki kentät valmiiksi niin että kun lisäsin kirsikoihin ja timantteihin animaatiot niin sain ne lisättyä samanlaisina kaikkiin kenttiin. Toisin sanoen tein kaikista animoiduista asioista prefabin (eli yhden saman mitä käyttää) ja sen avulla lisäilin niitä.

Tein peliin myös "elämä-systeemin", eli healthbarin, jonka alkuperäinen idea oli että elämät vähenee kun hypitään tai kun vihollinen osuu ja elämiä saa lisää kirsikoista, joita kerää. Mutta vihollisen hyökkäys osoittautui niin pieneksi ja lyhyeksi niin idea muuttui ja elämiä katoaa vain hyppimisestä ja sitä voi kirsikoiden lisäksi lisätä alt-napilla. Elämien loppuminen ei aiheuta pelissä kuitenkaan mitään ja se jää pohdittavaksi ehkä jatkokehityksessä.

Kun kaikki animaatiot ja peli oli melkein valmis, lisäsin vielä musiikkia peliin ja ääniefektin hyppimiselle sekä kirsikoiden ja timanttien keruuseen. Ja aattelin, että koska piti tehdä oikea peli, niin kaikissa tähän mennessä itte pelaamissa peleissä on aina ollut jonkinlainen alku- ja loppunäyttö niin lisäsin nekin tietysti omaan peliin.

Alkunäyttö on menu, josta voi valita että pelaa (play), tai että lopettaa niin sieltä löytyy myös lopetus nappi (quit). Alkunäytön menusta pääsee erilliselle asetukset (options) -sivulle, josta pystyy valitsemaan äänenvoimakkuuden ja sen halutaanko pelata kokonäytöllä  (fullscreen) sekä resoluutiovalinnat. 


Loppunäytöllä taas on vain kiitokset pelaamisesta ja lopetus (quit) -nappi. Siihen loppunäyttöön mulla oli alunperin tarkoitus saada näkyviin pelattu aika sekä kaikki pelin aikana kerätyt kirsikat ja timantit, mutta jostain syystä en saanut sitä toimimaan niin se sitten jäi mahdolliseen jatkokehitykseen odottamaan.


Melkoinen projekti tää oli, mutta lopputuloksesta tuli ihan hyvä ensimmäiseksi koskaan itte tehdyksi peliksi. Ja oli tätä kiwa tehdäkin. Ehkä tulevaisuudessa saattaa tulla "ahaa-fiiliksiä", että miten olisi kannattanut mikäkin toteuttaa, katsotaan.. 😄 

"Julkaisin" ton pelin Unity playhin pelattavaksi ja sinne pääsee klikkaamalla tästä 🦝

Kommentit